Connect with us

Οικονομία

Διασύνδεση ταμειακών μηχανών με POS: Η τελική προθεσμία – Πώς θα «κόβονται» αποδείξεις

Published

on

Ακόμη λίγες ημέρες προθεσμία έχουν χιλιάδες επαγγελματίες για να προχωρήσουν στην αναβάθμιση των ταμειακών μηχανών, προκειμένου αυτές να συνδεθούν με τα POS: Μετά τις απαιτούμενες παρεμβάσεις, ταμειακές και POS δεν θα λειτουργούν αυτόνομα στις συναλλαγές με χρεωστικές κάρτες, αλλά ως «κλειστό κύκλωμα», σύμφωνα με το enikonomia.gr Δηλαδή, για πληρωμές με κάρτα δεν θα επιτρέπεται να εισάγεται με πληκτρολόγηση στο POS το ποσό πληρωμής. Το ποσό θα βγαίνει απευθείας από την ταμειακή μηχανή και από εκεί θα δίνεται επιλογή στο POS να εκδώσει την απόδειξη.

Γράφει ο Βαγγέλης Δουράκης

Περιθώριο έως τις 30 Ιουνίου του 2023 έχουν οι επιχειρήσεις -μετά τις σχετικές εντολές της ΑΑΔΕ- προκειμένου να προχωρήσουν στην αναβάθμιση των ταμειακών τους μηχανών, εφόσον έχουν κύκλο εργασιών έως και 100.000 ευρώ. Ενώ, έως και την 31η Ιουλίου θα πρέπει να έχουν αναβαθμίσει τον εξοπλισμό τους οι επιχειρήσεις που ο κύκλος εργασιών υπερβαίνει τα 100.000 ευρώ.

 Πώς θα λειτουργεί το νέο σύστημα διασύνδεσης ταμειακών – POS

 Πρόκειται για το βήμα που πρέπει να κάνουν όλες οι επιχειρήσεις για να μπορέσει να γίνει η διασύνδεση των ταμειακών μηχανών με τα POS, κάτι που πλέον είναι υποχρεωτικό, σύμφωνα με απόφαση του διοικητική της ΑΑΔΕ, Γιώργου Πιτσιλή, με την οποία καθορίστηκαν οι προϋποθέσεις που χρειάζεται να πληρούν περίπου 300.000 εν λειτουργία Φορολογικές Ταμειακές Μηχανές (ΦΤΜ) και ΑΔΗΜΕ (Αυτόνομες Δημοσιονομικές Μονάδες Επεξεργασίας).

Advertisement

Πρέπει να διευκρινιστεί πως με το νέο σύστημα, το οποίο θα λειτουργεί ως ένα κλειστό κύκλωμα, οι ταμειακές και τα POS δεν θα λειτουργούν αυτόνομα στις συναλλαγές με χρεωστικές κάρτες.

Δηλαδή, για πληρωμές με κάρτα δεν θα επιτρέπεται να εισάγεται με πληκτρολόγηση στο POS το ποσό πληρωμής. Το ποσό θα βγαίνει απευθείας από την ταμειακή μηχανή και από εκεί θα δίνεται επιλογή στο POS να εκδώσει την απόδειξη.

Εκτιμάται ότι εντός του 2023 το σύστημα θα λειτουργεί σε όλο το εύρος της οικονομίας, με σκοπό να περιορίσει την φοροδιαφυγή και ταυτόχρονα να διευρύνει την φορολογική βάση.

Όπως μάλιστα προβλέπει σχετική ρύθμιση του υπουργείου Οικονομικών στο εξής όποιος εντοπίζεται να μην αποδίδει ΦΠΑ θα πληρώνει βαρύτατα πρόστιμα που μπορεί να φτάσουν και τις 50.000 ευρώ.

Πώς θα «κόβονται» οι αποδείξεις και θα εκτελούνται οι συναλλαγές με το νέο σύστημα 

Ποια είναι όμως τα βήματα που θα πρέπει να ακολουθεί ο κάθε επαγγελματίας με την υιοθέτηση του νέου συστήματος και πως θα εξελίσσεται η νέα διαδικασία;

Advertisement
  • Η συναλλαγή αρχίζει από τον Φορολογικό Ηλεκτρονικό Μηχανισμό (ΦΗΜ), δηλαδή τις εξελιγμένες ταμειακές μηχανές για τις συναλλαγές λιανικής. Ο χειριστής (υπάλληλος ή καταστηματάρχης) επιλέγει «πληρωμή με κάρτα» και ο ΦΗΜ στέλνει σχετικό αίτημα στο σύστημα πληρωμών με κάρτες EFT/POS.
  • Το σύστημα EFT/POS επιβεβαιώνει αυτόματα στην ταμειακή μηχανή τη λήψη του αιτήματος, θέτοντάς τη σε αναμονή του αποτελέσματος.
  • Το POS συνδέεται στον πάροχο υπηρεσιών πληρωμών (τράπεζα ή αντίστοιχη υπηρεσία πληρωμών) και λαμβάνει πληροφορία αν υπήρξε: α) online έγκριση ή β) offline έγκριση ή γ) απόρριψη offline ή δ) διακοπή της συναλλαγής.
  • Το σύστημα EFT/POS αποκρίνεται στην ταμειακή με το τελικό αποτέλεσμα: απόρριψη ή έγκριση. Επιπλέον, ταυτόχρονα με την έγκριση, στέλνει και τα βασικά στοιχεία της συναλλαγής (αριθμός συναλλαγής, κωδικός έγκρισης κ.λπ.) αλλά και δεδομένα για εκτύπωση της απόδειξης από την ταμειακή.
  • Η ταμειακή μηχανή (ΦΗΜ) επιβεβαιώνει τη λήψη του τελικού αποτελέσματος. Σε περίπτωση που η επιβεβαίωση αυτή, για οποιονδήποτε λόγο, δεν τεκμηριωθεί από το σύστημα EFT/POS, τότε το EFT/POS δημιουργεί σχετική σήμανση για τη μη διεκπεραίωση της συναλλαγής από τον φορολογικό μηχανισμό.

ΠΗΓΗ

Οικονομία

Τι θα αλλάξει στη φορολόγηση των ελεύθερων επαγγελματιών – Όσα εξετάζονται για ηλεκτρονικά τιμολόγια και POS

Published

on

Ψηφιακά τιμολόγια και POS παντού είναι ορισμένες από τις αλλαγές που προωθούνται για την πάταξη της φοροδιαφυγής. Ποιοι επαγγελματίες θα έχουν την υποχρέωση να τηρούν ψηφιακό πελατολόγιο, το οποίο θα διασταυρώνεται με τα δηλωθέντα εισοδήματά τους και τις τραπεζικές καταθέσεις τους. Ξεκινούν και εντατικοί έλεγχοι από την ΑΑΔΕ σε 3,8 εκατ. φορολογουμένους, οι οποίοι δηλώνουν εισοδήματα έως 10.000 ευρώ, αλλά εμφανίζουν υψηλές δαπάνες διαβίωσης.

Της ΣΙΣΣΥΣ ΣΤΑΥΡΟΠΙΕΡΡΑΚΟΥ – ΠΗΓΗ: Realnews

Σε ασφυκτικό ελεγκτικό κλοιό από τη φορολογική διοίκηση θα βρεθούν 1 εκατομμύριο ελεύθεροι επαγγελματίες και αυτοαπασχολούμενοι από τις αρχές του 2024 με τις αλλαγές που δρομολογούνται στο καθεστώς φορολόγησής τους. Βάση των παρεμβάσεων, οι οποίες θα ενσωματωθούν στο φορολογικό νομοσχέδιο του φθινοπώρου, θα αποτελέσει η μελέτη του ΙΟΒΕ, που περιλαμβάνει προτάσεις σχετικά με τη φορολογία των ελεύθερων επαγγελματιών και των αυτοαπασχολούμενων και έχει παραδοθεί στο νέο οικονομικό επιτελείο.

Με επτά στους δέκα επαγγελματίες και αυτοαπασχολούμενους να δηλώνουν στην εφορία εισοδήματα κάτω από 10.000 ευρώ, σχεδιάζονται σημαντικές αλλαγές που θα μπλοκάρουν τις διόδους φοροδιαφυγής. Σημαντικές ανατροπές αναμένεται να υπάρξουν στον έλεγχο των δαπανών που εκπίπτουν από τα ακαθάριστα έσοδα με αποτέλεσμα να περιορίζεται η φορολογική επιβάρυνση, ενώ οι παρεμβάσεις θα συνδυαστούν με κίνητρα προς τους επαγγελματίες -που συνιστούν τη «ραχοκοκαλιά» της ελληνικής οικονομίας- ώστε να δηλώνουν τους πραγματικούς τζίρους στην εφορία. Πολύτιμο εργαλείο για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής θα αποτελέσει και η αξιοποίηση της ηλεκτρονικής πλατφόρμας myData στη διενέργεια ηλεκτρονικών διασταυρώσεων και φορολογικών ελέγχων για τον εντοπισμό περιπτώσεων απόκρυψης φορολογητέων εσόδων και εισοδημάτων.

Advertisement

Παρεμβάσεις

Οι παρεμβάσεις που σχεδιάζονται είναι οι ακόλουθες:

  • Περιορισμός της δυνατότητας έκπτωσης των δαπανών από τα ακαθάριστα έσοδα. Θα αναγνωρίζονται προς έκπτωση από το εισόδημα μόνο οι δαπάνες που εγγράφονται στο myDATA.
  • Αλλαγή των μοναδικών συντελεστών καθαρού κέρδους, ώστε να περιοριστεί η δυνατότητα μείωσης των καθαρών κερδών.
  • Αύξηση των φορολογικών ελέγχων -ειδικά στους τραπεζικούς λογαριασμούς- των ελεύθερων επαγγελματιών και αυτοαπασχολουμένων.
  • Επέκταση και υποχρεωτική χρήση της ηλεκτρονικής τιμολόγησης. Σήμερα, μια χώρα για να εφαρμόσει την ηλεκτρονική τιμολόγηση, πρέπει να ζητήσει από την Ε.Ε. να παρεκκλίνει από τους όρους που προβλέπονται σε κοινοτικό επίπεδο. Με τη νέα οδηγία, που θα εφαρμοστεί και στη χώρα μας, δεν θα απαιτείται προηγούμενη άδεια, καθώς θα είναι υποχρεωτική για όλους. Σημειώνεται ότι στην Ελλάδα οι απώλειες ΦΠΑ φτάνουν στα 5,35 δισ. ευρώ τον χρόνο. Αυτό σημαίνει ότι χάνεται σχεδόν ένα στα τρία ευρώ που θα μπορούσαν να εισπραχθούν. Η χώρα μας βρίσκεται στη δεύτερη θέση στην Ε.Ε. μετά τη Ρουμανία, ενώ πιο κάτω βρίσκονται η Μάλτα και η Ιταλία.
  • Υποχρέωση γιατρών, δικηγόρων και άλλων ελεύθερων επαγγελματιών να τηρούν ψηφιακό πελατολόγιο, το οποίο θα μπορεί άμεσα να διασταυρώνεται με τα δηλωθέντα εισοδήματα και τις τραπεζικές καταθέσεις του επαγγελματία. Η καθιέρωση του ψηφιακού δελτίου αποστολής θα εφαρμοστεί υποχρεωτικά εντός του 2024. Οι επαγγελματίες θα πρέπει να τηρούν ψηφιακό πελατολόγιο, ώστε να είναι διαθέσιμο στον έλεγχο και να συγκρίνεται με τα δηλωθέντα εισοδήματα. Ουσιαστικά, πρόκειται για ένα λογιστικό πρόγραμμα που θα είναι ανοιχτό κατά τη διάρκεια λειτουργίας της επαγγελματικής εγκατάστασης και θα είναι διασυνδεδεμένο με το Τaxis, προκειμένου να μην μπορεί να παραβιαστεί και να αλλοιωθούν τα δεδομένα.
  • Υποχρεωτική χρήση POS σε όλη την αγορά και σε όλη τη χώρα και υποχρεωτική πληρωμή με «πλαστικό χρήμα» των υπηρεσιών που παρέχουν επαγγελματίες κλάδων με ροπή προς υψηλή φοροδιαφυγή, όπως είναι οι γιατροί, οι δικηγόροι, οι ηλεκτρολόγοι, οι υδραυλικοί κ.ά.

Εντατικοί έλεγχοι

Ταυτόχρονα, εντατικοποιούνται οι έλεγχοι και οι διασταυρώσεις που έχει ξεκινήσει η ΑΑΔΕ σε 3,8 εκατ. φορολογουμένους που δηλώνουν στην Εφορία εισοδήματα έως 10.000 ευρώ. Υδραυλικοί, ηλεκτρολόγοι και εκμεταλλευόμενοι ταξί είναι οι πρώτοι που θα περάσουν από το μικροσκόπιο της εφορίας, με την ΑΑΔΕ να αναζητεί όσους κρύβουν τα πραγματικά τους εισοδήματα, έχουν αδικαιολόγητη προσαύξηση περιουσίας ή οι δαπάνες διαβίωσής τους δεν δικαιολογούνται από τα εισοδήματα που εμφανίζουν στις φορολογικές δηλώσεις τους.

Οι ελεγκτές «ξεσκονίζουν» τις φορολογικές δηλώσεις των επαγγελματιών, τις επιστροφές φόρου που έχουν λάβει, τα έξοδα που εμφανίζονται στο myDATA, τα περιουσιακά στοιχεία τους και τις δαπάνες διαβίωσης.

Όσοι εντοπιστούν με περιουσιακά στοιχεία ή δαπάνες διαβίωσης που δεν δικαιολογούνται από τα εισοδήματα που έχουν δηλώσει θα λαμβάνουν «ραβασάκι» από την ΑΑΔΕ, η οποία θα τους έχει «ράψει κοστούμι» με έξτρα φόρους και πρόστιμα. Σημειώνεται ότι η χρήση των έμμεσων τεχνικών ελέγχου οδηγεί στον προσδιορισμό του φορολογητέου εισοδήματος του φορολογουμένου μέσω της ανάλυσης της οικονομικής του κατάστασης, κάνοντας χρήση πληροφοριών από διάφορες πηγές, πέρα από τη δήλωση και τα επίσημα βιβλία και στοιχεία του. Ενεργοποιούνται κυρίως σε περιπτώσεις όπου υπάρχουν:

  • Αδικαιολόγητη αύξηση περιουσιακών στοιχείων.
  • Δαπάνες που δεν δικαιολογούνται από τα δηλωθέντα εισοδήματα (ατομικά ή/και οικογενειακά των φυσικών προσώπων).
  • Υποψία/ένδειξη ότι το πραγματικό εισόδημα είναι μεγαλύτερο του δηλωθέντος.
  • Ζημιογόνο αποτέλεσμα που δηλώνεται από φυσικά πρόσωπα-μέλη εταιρειών.

Κατά την εφαρμογή των έμμεσων τεχνικών ελέγχου, στην πράξη διενεργούνται ταυτόχρονα δύο είδη ελέγχου. Διενεργείται κατ’ αρχήν τακτικός έλεγχος φορολογίας εισοδήματος με τον συνήθη τρόπο, δηλαδή ελέγχονται οι πηγές προέλευσης των εισοδημάτων, η ορθή απεικόνισή τους στις φορολογικές δηλώσεις και στα λογιστικά βιβλία (σε περίπτωση άσκησης επιχειρηματικής δραστηριότητας) και η ορθή έκπτωση δαπανών, αλλά και έλεγχος με τεκμαρτές δαπάνες. Στη μάχη από τον Οκτώβριο μπαίνει σε πλήρη λειτουργία και η αίθουσα επιχειρήσεων της ΑΑΔΕ με 100 υπαλλήλους, οι οποίοι θα έχουν τη δυνατότητα παράλληλης ζωντανής σύνδεσης με έως και 300 ελεγκτές.

ΠΗΓΗ

Advertisement
Continue Reading

Οικονομία

Σε αυτά τα προϊόντα μπαίνει πλαφόν στις τιμές πώλησης

Published

on

Μπαίνει πλαφόν στις τιμές πώλησης 66 κατηγοριών προϊόντων και καυσίμων, όπως αυτό προκύπτει από την απόφαση του υπουργείου Ανάπτυξης που δημοσιεύθηκε στις 10  Αυγούστου 2023 στο ΦΕΚ. Αυτό αφορά τα παρακάτω προϊόντα:

  • Ρύζι
  •  Ψωμί για toot
  •  Ψωμί φραντζόλα
  •  Φρυγανιές
  • Μακαρόνια τύπου σπαγγέτι
  • Αλεύρι για όλες τις χρήσεις
  •  Όσπρια (φακές)
  •  Όσπρια (φασόλια)
  •  Όσπρια (ρεβύθια)
  •  Πάριζα
  • Γαλοπούλα (αλλαντικά)
  •  Κατεψυγμένα ψάρια
  •  Νωπό χοιρινό
  • Νωπό κοτόπουλο και μέρη κοτόπουλου
  •  Νωπό μοσχάρι
  •  Γάλα φρέσκο πλήρες
  • Γάλα φρέσκο με χαμηλά λιπαρά
  • Γάλα υψηλής παστερίωσης (μακράς διάρκειας) πλήρες
  • Γάλα υψηλής παστερίωσης (μακράς διάρκειας) με χαμηλά λιπαρά
  •  Γάλα εβαπορέ
  •  Γιαούρτι από γάλα αγελάδος χωρίς γεύσεις
  • Γιαούρτι από γάλα αγελάδος χωρίς γεύσεις με χαμηλά λιπαρά
  •  Τυρί φέτα
  • Λευκό τυρί
  • Τυρί γκούντα
  • Τυρί με χαμηλά λιπαρά
  • Χυμός τομάτας διατηρημένος
  • Αυγά
  • Μαργαρίνες
  •  Ελαιόλαδο
  •  Ηλιέλαιο
  •  Κατεψυγμένα λαχανικά
  • Λευκή ζάχαρη
  • Γλυκαντικές ουσίες κατάλληλες για διαβητικούς (π.χ. στέβια)
  •  Προϊόντα βρώμης
  •  Κρέμα βρεφικής ηλικίας
  •  Γάλα βρεφικής ηλικίας
  •  Ελληνικός καφές
  •  Στιγμιαίος καφές
  •  Γαλλικός καφές
  •  Χυμός πορτοκάλι
  •  Απορρυπαντικά πλυντηρίου ρούχων (υγρά και σε σκόνη – όχι ταμπλέτες)
  •  Απορρυπαντικά για σφουγγάρισμα και καθαρισμού επιφανειών – χλωρίνες
  •  Απορρυπαντικά πιάτων για πλύσιμο στο χέρι
  •  Χαρτί κουζίνας
  •  Χαρτί υγείας
  •  Οδοντόκρεμες
  •  Σερβιέτες ή ταμπόν
  •  Σαμπουάν
  •  Σαπούνια σε στερεή κατάσταση
  •  Πάνες ακράτειας
  •  Πάνες για μωρά
  •  Μωρομάντηλα
  •  Σαμπουάν για μωρά
  •  Τροφές για σκύλους
  •  Τροφές για γάτες
  • Σχολικές τσάντες
  •  Κασετίνες
  •  Τετράδια
  •  Μολύβια ξύλινα ή μηχανικά
  •  Χρωματιστοί μαρκαδόροι
  •  Στυλό
  • Γόμες
  •  Ξύστρες
  •  Διαβήτες/Χάρακες
  •  Προϊόντα παραγωγής ζεστού νερού χρήσεως (θερμοσίφωνες, λέβητες και αντίστοιχα)

Στην ίδια απόφαση επισημαίνεται πως το μέτρο αυτό  ισχύει από την ημέρα που έχει δημοσιευθεί η απόφαση στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως και οι  επιβαλλόμενες κυρώσεις εισπράττονται σύμφωνα με τον ν. 4978/2022 (Α’ 190) Κώδικας Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων και αποδίδονται στον κρατικό προϋπολογισμό (ΚΑΕ 1560989001).

Τι άλλο αναφέρει η απόφαση

Α.Διενέργεια ελέγχου για τη διαπίστωση φαινομένων αθέμιτης κερδοφορίας

Για τη διαπίστωση παραβάσεων των παρ. 1 και 2 του άρθρου 54 του ν. 5045/2023 (Α’ 136) μπορεί να διενεργείται διοικητικός ή επιτόπου έλεγχος, αυτεπαγγέλτως ή κατόπιν καταγγελίας, από τα όργανα των αρμοδίων αρχών της παρ. 3 του ιδίου άρθρου δηλαδή της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου του Υπουργείου Ανάπτυξης, της Διυπηρεσιακής Μονάδας Ελέγχου της Αγοράς (ΔΙ.Μ.Ε.Α.), και των αρμόδιων υπηρεσιών ελέγχου των Περιφερειών.

Β. Διαδικασία διοικητικού ελέγχου

1. Οι αρχές της παρ. 3 του άρθρου 54 του ν. 5045/2023 μπορούν να ασκούν τις εξουσίες της παρ. 4 του ιδίου άρθρου με την έκδοση εντολής για την παροχή πληροφοριών και στοιχείων προς τον ελεγχόμενο. Η εντολή εκδίδεται από το αρμόδιο όργανο της αρχής ελέγχου που ορίζεται στο άρθρο 3 της παρούσας.

2. Σε περίπτωση που κατά την κρίση των ελεγκτικών οργάνων παραστεί ανάγκη για επιτόπια παρουσία ελεγκτών στο χώρο του ελεγχόμενου τότε οι αρμόδιες υπηρεσίες συγκροτούν κλιμάκια ελέγχου, αποτελούμενα από 2 τουλάχιστον όργανα, τα οποία φέρουν το έντυπο με τίτλο «ΕΝΤΟΛΗ ΕΛΕΓΧΟΥ», με την οποία βεβαιώνεται η αρμοδιότητά τους να διενεργήσουν τον έλεγχο.

Advertisement

3. Οι ελεγχόμενες οντότητες θα πρέπει να είναι σε θέση να αποδείξουν ότι ο τρόπος τιμολόγησής τους είναι συμβατός με τις διατάξεις του άρθρου 54 του ν. 5045/2023.

Για το λόγο αυτό υποχρεούνται να προμηθεύουν ή να πληροφορήσουν τις αρμόδιες αρχές, τουλάχιστον, με τα παρακάτω στοιχεία:

  • την ποσότητα των αποθεμάτων (πωληθέντων και μη) του υπό έλεγχο προϊόντος κατά την Περίοδο Αναφοράς και την Περίοδο Ελέγχου.
  • την αξία των ανωτέρω αποθεμάτων του Προϊόντος και στις δύο Περιόδους.
  • το σύνολο των πωλήσεων σε ποσότητα και αξία του Προϊόντος και στις δύο Περιόδους.
  • όλα τα παραστατικά στοιχεία που τεκμηριώνουν την ορθότητα των ανωτέρω μεγεθών.

Οι αρμόδιες για τον έλεγχο αρχές δύνανται να ζητούν – εκτός από τα ανωτέρω και – κάθε απαραίτητο κατά την κρίση τους στοιχείο καθώς και να διευκολύνουν τον ελεγχόμενο με τη χορήγηση υποδειγμάτων πινάκων. Σκοπός είναι καθοριστεί το Περιθώριο Μικτού Κέρδους τόσο κατά την Περίοδο Αναφοράς, όσο και κατά την Περίοδο Ελέγχου. Εάν το Περιθώριο Μικτού Κέρδους της Περιόδου Ελέγχου είναι μεγαλύτερο από αυτό της Περιόδου Αναφοράς τότε υφίσταται παράβαση του άρθρου 54 του ν. 5045/2023 και επιβάλλονται οι διοικητικές κυρώσεις ως κατωτέρω.

4. Μετά την επεξεργασία των συλλεχθέντων στοιχείων συντάσσεται ΕΚΘΕΣΗ ΕΛΕΓΧΟΥ με τα τελικά πορίσματα των ελεγκτικών οργάνων και υποβάλλεται στην αντίστοιχη αρμόδια αρχή ελέγχου. Σε περίπτωση που σύμφωνα με το πόρισμα της Έκθεσης Ελέγχου προκύπτει παράβαση του άρθ. 54 του ν. 5045/2023, τότε αντίγραφο της Έκθεσης κοινοποιείται αμελλητί στον ελεγχόμενο με κάθε πρόσφορο μέσο. Ο ελεγχόμενος μπορεί να καταθέσει τις απόψεις του σε προθεσμία 5 ημερών από την κοινοποίηση σε αυτόν του αντιγράφου του προηγούμενου εδαφίου, προκειμένου να ασκήσει το δικαίωμα της προηγούμενης ακρόασης της παρ. 2 του άρθ. 6 του ν. 2690/1999 (Α’ 45), περί Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας.

5. Το σύνολο των στοιχείων και συμπερασμάτων της Έκθεσης Ελέγχου και των απόψεων του ελεγχομένου τίθεται στη διάθεση του αρμόδιου οργάνου για την επιβολή της κύρωσης υπό τη μορφή εισηγητικού σημειώματος. Το αρμόδιο όργανο με απόφασή του επιβάλλει τις διοικητικές κυρώσεις του άρθρου 4 της παρούσας.

6. Σε όποιον παρεμποδίζει ή παρακωλύει τον έλεγχο με οποιονδήποτε τρόπο επιβάλλονται οι διοικητικές κυρώσεις της παρ. 6 του άρθ. 54 του ν. 5045/2023, χωρίς να θίγεται η επιβολή ποινικών κυρώσεων.

Advertisement

7. Κατά τη διάρκεια του επιτόπου ελέγχου τα όργανα της παρ. 1 μπορούν να ασκούν τις εξουσίες της παρ. 4 του άρθ. 54 του ν. 5045/2023 για την ολοκλήρωση του ελέγχου.

Γ. Αρμόδια όργανα για την επιβολή προστίμου

1. Αν ο έλεγχος διενεργείται από όργανα της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου ή από όργανα της Διυπηρεσιακής Μονάδα Ελέγχου της Αγοράς (ΔΙ.Μ.Ε.Α.), αρμόδιο όργανο για την επιβολή των προστίμων της παρούσας είναι ο Υπουργός Ανάπτυξης.

2. Αν ο έλεγχος διενεργείται από όργανα των υπηρεσιών ελέγχου της Περιφέρειας, αρμόδιο όργανο για την επιβολή των προστίμων της παρούσας είναι ο οικείος Περιφερειάρχης.

Δ.Κλιμάκωση προστίμων

1. Σε όποιον παραβιάζει τις παρ. 1 και 2 του άρθ. 54 του ν. 5045/2023 επιβάλλεται πρόστιμο που ισούται με τουλάχιστον το διπλάσιο του Οφέλους Υπέρ το Κανονικό το οποίο ορίζεται στα άρθρα 5 και 6 της παρούσης. Το εν λόγω πρόστιμο δεν μπορεί να είναι μικρότερο των 5.000 ευρώ και μεγαλύτερο του 1.000.000 ευρώ.

2. Δεν συνιστά υπέρβαση του ποσοστού του περιθωρίου μικτού κέρδους των παρ. 1 και 2 του άρθ. 54 του ν. 5045/2023 η υπέρβαση που αφορά σε πολύ μικρές ποσότητες προϊόντων, ή ποσότητες ιδιαίτερα χαμηλής αξίας, που διατίθενται προς πώληση ή η υπέρβαση δεν ξεπερνά τη 1 ποσοστιαία μονάδα. Το προηγούμενο εδάφιο δεν εφαρμόζεται για τα προϊόντα του άρθρου 6, δηλαδή τη βενζίνη 95 οκτανίων, του πετρελαίου κίνησης και του πετρελαίου θέρμανσης.

Advertisement

Ε. Ορισμός μέγιστου επιτρεπόμενου περιθωρίου μικτού κέρδους

Για τις ανάγκες εφαρμογής της παρούσας ορίζουμε:

1. Τιμή Πώλησης (ΤΠ): η τιμή πώλησης του Προϊόντος ή παροχής της Υπηρεσίας σε συγκεκριμένη χρονική περίοδο και σε περίπτωση όπου δεν υπάρχει μία τιμή πώλησης, η μέση σταθμική τιμή στην οποία πωλήθηκε το Προϊόν. Η στάθμιση θα γίνεται με βάση τις πωλούμενες ποσότητες.

2. Μέσο Κόστος Πωληθέντων (ΜΚΠ):  το μέσο κόστος των πωληθέντων μονάδων του Προϊόντος σε συγκεκριμένη χρονική περίοδο οριζόμενο ως:

 

Ως μέθοδος αποτίμησης είναι αυτή που χρησιμοποιείται από την ελεγχόμενη οντότητα κατά την Περίοδο Αναφοράς. Η μέθοδος αποτίμησης δεν μπορεί να είναι διαφορετική κατά τις παρακάτω ημερομηνίες ή περιόδους.

Advertisement

3. Περιθώριο Μικτού Κέρδους Προϊόντος (ΠΜΚ): ο λόγος της διαφοράς της Τιμής Πώλησης από το Μέσο Κόστος Πωληθέντων προς την Τιμή Πώλησης, σύμφωνα με τον τύπο:

4. Περίοδος Αναφοράς:

α) Για τα προϊόντα και τις υπηρεσίες που υπάγονται στο πεδίο εφαρμογής των παρ. 1 και 2 του άρθρου 54 του ν. 5045/2023, το χρονικό διάστημα της τελευταίας κλεισμένης χρήσης του έτους 2021.

β) Ειδικά, για τα προϊόντα των κατηγοριών 57 έως και 64 του άρθρου 7 της παρούσας η περίοδος Σεπτεμβρίου 2021.

5. Περίοδος Ελέγχου: οποιαδήποτε μεμονωμένη ημερομηνία ή ημερομηνίες ή περίοδος που βρίσκεται εν ισχύ το άρθρο 54 του ν. 5045/2023 και καθορίζεται κατά περίπτωση από τις αρμόδιες αρχές για τη διαπίστωση της παράβασης.

Advertisement

6. Θεωρητική Τιμή Πώλησης (ΘΤΠ): είναι η ανώτερη τιμή του Προϊόντος ή παροχής της Υπηρεσίας που θα έπρεπε να πωλεί η ελεγχόμενη οντότητα κατά την Ημερομηνία ή Περίοδο Ελέγχου προκειμένου να είναι σύμφωνη με τις διατάξεις του άρθρου 54 του ν. 5045/2023 και καθορίζεται από τον τύπο:

7. Όφελος Υπέρ το Κανονικό (ΟΥΚ): Το γινόμενο της διαφοράς της πραγματικής Τιμής Πώλησης ανά μονάδα Προϊόντος της Περιόδου Ελέγχου από τη Θεωρητική Τιμή Πώλησης επί το σύνολο της ποσότητας των αποθεμάτων του Προϊόντος (πωληθέντων και μη) κατά την Περίοδο Ελέγχου, σύμφωνα με τον τύπο:

ΟΥΚ=(ΤΠπεριόδου — ΘΤΠ) χ Ποσότητα Αποθεμάτων Περίοδον Ελέγχου

8. Εάν το Περιθώριο Μικτού Κέρδους της Περιόδου Αναφοράς είναι αρνητικό, δηλ. η ελεγχόμενη οντότητα λειτουργούσε κατά την περίοδο αυτή με ζημίες από την πώληση του Προϊόντος ή δεν πωλούσε το Προϊόν κατά τη διάρκεια ή πριν από την έναρξη της περιόδου αναφοράς της παρ. 4, τότε ως Περιθώριο Μικτού Κέρδους Περιόδου Αναφοράς λογίζεται το Περιθώριο Μικτού Κέρδους ενός Συγκρίσιμου Προϊόντος που παρουσιάζει θετικό Περιθώριο Μικτού Κέρδους τη συγκεκριμένη Περίοδο. Κριτήρια επιλογής του συγκρίσιμου προϊόντος είναι κατά σειρά:

α) ο βαθμός ομοιογένειας σε σχέση με το υπό έλεγχο προϊόν ως προς, τα ποιοτικά και ποσοτικά χαρακτηριστικά του, την επωνυμία του και τις συνθήκες διάθεσής του και, αν περισσότερα του ενός προϊόντα καλύπτουν τα ανωτέρω κριτήρια,

Advertisement

β) το ύψος των πωλήσεων κατ’ όγκο κατά την περίοδο αναφοράς. Σε κάθε περίπτωση οι φορείς ελέγχου έχουν δικαίωμα να αναζητούν στοιχεία για το σύνολο των ομοειδών προϊόντων και κατά την αιτιολογημένη κρίση τους να υποδεικνύουν αυτό που θα αποτελέσει συγκρίσιμο Προϊόν. Στην περίπτωση που είναι αδύνατη η εύρεση ενός συγκρίσιμου προϊόντος τότε ως Περιθώριο Μικτού Κέρδους Περιόδου Αναφοράς λογίζεται το Περιθώριο Μικτού Κέρδους της τελευταίας, προ της ημερομηνίας λήξης της περιόδου αναφοράς, κλεισμένης οικονομικής χρήσης και αφορά το σύνολο των εσόδων της ελεγχόμενης οντότητας που προέρχονται από τις λειτουργικές της δραστηριότητες.

9. Εάν οποιαδήποτε οντότητα που υπάγεται στις διατάξεις της παρούσης και δε λειτουργούσε πριν την ημερομηνία λήξης της περιόδου αναφοράς της παρ. 4 (οντότητες που λειτούργησαν μετά την ημερομηνία αυτή) τότε ως Περίοδος Αναφοράς λαμβάνεται ο πρώτος μήνας κατά τον οποίο πραγματοποίησε πωλήσεις των Προϊόντων ή παρείχε τις Υπηρεσίες.

Ζ.Ορισμός μέγιστης επιτρεπόμενης τιμής πώλησης στον κλάδο συγκεκριμένων καυσίμων

1. Όσοι συμμετέχουν στη διακίνηση και πώληση αμόλυβδης βενζίνης 95 οκτ., πετρελαίου κίνησης και πετρελαίου θέρμανσης, σε όλα τα στάδια διανομής (εταιρίες εμπορίας πετρελαιοειδών) ορίζουν τιμή πώλησης (ΤΠ) των ανωτέρω προϊόντων τέτοια, ώστε η διαφορά αυτής από την τιμή διυλιστηρίου (ΤΔ) της ίδιας ημέρας να μην είναι μεγαλύτερη από την αντίστοιχη διαφορά που ίσχυε κατά την 31/12/2021 και – ειδικά για το πετρέλαιο θέρμανσης – από την αντίστοιχη διαφορά που ίσχυε κατά την 30/3/2021, που είναι και οι Ημερομηνίες Αναφοράς.

Δηλαδή:

ΤΠk,i — ΤΔk,i ≤ ΤΠk,31.12.2021 — ΤΔk,31.12.2021

Advertisement

Όπου:
κ: το εκάστοτε υπό έλεγχο καύσιμο
i: οποιαδήποτε ημέρα εφαρμογής της παρούσας
Τιμή πώλησης: η τελική τιμή πώλησης ανά χιλιόλιτρο του καυσίμου, συμπεριλαμβανομένων κρατήσεων, προ ΦΠΑ
Τιμή Διυλιστηρίου: η τιμή διυλιστηρίου ανά χιλιόλιτρο του καυσίμου, συμπεριλαμβανομένων κρατήσεων προ ΦΠΑ, όπως δημοσιεύεται καθημερινά στην ιστοσελίδα http//oil.gge.gov.gr και συγκεκριμένα το καύσιμο UNLEADED 95 BIO αντιστοιχεί στην αμόλυβδη βενζίνη 95 οκτ., το καύσιμο DIESEL AUTO BIO αντιστοιχεί στο πετρέλαιο κίνησης και το καύσιμο HEATING GASOIL αντιστοιχεί στο πετρέλαιο θέρμανσης.

Για το πετρέλαιο θέρμανσης, στον ανωτέρω τύπο, η ημερομηνία «31.12.2021» αντικαθίσταται από την «31.3.2021».

Αν η ελεγχόμενη οντότητα της παρούσας παραδίδει καύσιμα σε δυσπρόσιτη ή νησιωτική περιοχή η διαφορά «ΤΠk,31.12.2021 — ΤΔk,31.12.2021» πρoσαυξάνεται κατά 3%. Αν τα καύσιμα παραδίδονται σε πρατήριο ή σε μεταπωλητές πετρελαίου θέρμανσης ή στον τελικό καταναλωτή με βυτιοφόρο όχημα δημόσιας χρήσης η διαφορά «ΤΠk,31.12.2021 — ΤΔk,31.12.2021» προσαυξάνεται κατά τρία χιλιοστά (0,003) του ευρώ, μόνο εφόσον η διαφορά αυτή μπορεί να αιτιολογηθεί ως αύξηση της δαπάνης για την πληρωμή κομίστρων για τη χερσαία μεταφορά καυσίμων με βυτιοφόρα οχήματα δημόσιας χρήσης σε σχέση με την 31η.12.2021.

2. Όσοι συμμετέχουν στην πώληση αμόλυβδης βενζίνης 95 οκτ., πετρελαίου κίνησης και πετρελαίου θέρμανσης, στον τελικό καταναλωτή (πρατήρια βενζίνης και πωλητές πετρελαίου θέρμανσης), ορίζουν τιμή πώλησης (ΤΠ) των ανωτέρω προϊόντων τέτοια ώστε η διαφορά αυτής από την τιμή της τελευταίας προμήθειας (ΤΤΠ), που προκύπτει από το τελευταίο εκδοθέν τιμολόγιο αγοράς του προϊόντος, να μην είναι μεγαλύτερη από την αντίστοιχη διαφορά που ίσχυε κατά την 31/12/2021 προσαυξημένη κατά δύο λεπτά (0,02) του ευρώ και, ειδικά για το πετρέλαιο θέρμανσης, από την αντίστοιχη διαφορά που ίσχυε κατά την 31/3/2021.

3. Για τα προϊόντα του παρόντος η Θεωρητική Τιμή Πώλησης (ΘΤΠ) για τους υπόχρεους της παρ. 1 καθορίζεται από τον τύπο:

Advertisement

ΘΤΠ = ΤΔk,i + (ΤΠk,31.12.2021 — ΤΔk,31.12.2021)

Για το πετρέλαιο θέρμανσης, στον ανωτέρω τύπο, η ημερομηνία «31.12.2021» αντικαθίσταται από την «31.3.2021».

4. Για τα προϊόντα του παρόντος η Θεωρητική Τιμή Πώλησης (ΘΤΠ) για τους υπόχρεους της παρ. 2 καθορίζεται από τον τύπο:

ΘΤΠ = ΤΤΠi + (ΤΠ31.12.2021 — ΤΤΠ31.12.2021)

Για το πετρέλαιο θέρμανσης, στον ανωτέρω τύπο, η ημερομηνία «31.12.2021» αντικαθίσταται από την «31.3.2021».

Advertisement

5. Το Όφελος Υπέρ το Κανονικό (ΟΥΚ) προκύπτει από τον τύπο:

ΟΥΚ=(ΤΠελέγχου — ΘΤΠ) χ Ποσότητα Αποθεμάτων κατά τον έλεγχο

6. Εάν οποιαδήποτε οντότητα που υπάγεται στις διατάξεις του παρόντος άρθρου δεν λειτουργούσε κατά την 31.12.2021 ή – κατά περίπτωση – την 30.03.2021 (οντότητες που λειτούργησαν μετά τις ημερομηνίες αυτές) τότε ως Ημερομηνία Αναφοράς λαμβάνεται αυτή κατά την οποία πραγματοποίησαν την πρώτη πράξη πώλησης των ανωτέρω προϊόντων.
Εάν για οποιοδήποτε λόγο, οι οντότητες που υπάγονται στις διατάξεις του παρόντος δεν πραγματοποίησαν πράξεις πώλησης κατά τις ημερομηνίες της παρ. 1 τότε ως Ημερομηνία Αναφοράς λαμβάνεται η πιο πρόσφατη, προ της 1ης.01.2022, που πραγματοποίησαν πωλήσεις.

7. Οι διατάξεις της παρ. 8 του άρθρου 5 της παρούσης εφαρμόζονται και για τις περιπτώσεις που εμπίπτουν στις διατάξεις του παρόντος άρθρου. Ειδικότερα στις περιπτώσεις που το ελεγχόμενο προϊόν είναι η αμόλυβδη βενζίνη 95 οκτ, τότε ως συγκρίσιμο προϊόν ορίζεται κατά σειρά

α) η αμόλυβδη βενζίνη 98 ή

Advertisement

β) η αμόλυβδη βενζίνη 100 οκτ..

Στις περιπτώσεις που το ελεγχόμενο προϊόν είναι το απλό πετρέλαιο κίνησης τότε ως Συγκρίσιμο Προϊόν ορίζεται το ενισχυμένο πετρέλαιο κίνησης και το αντίστροφο. Σε κάθε άλλη περίπτωση ως Περιθώριο Μικτού Κέρδους Περιόδου Αναφοράς λογίζεται το Περιθώριο Μικτού Κέρδους της τελευταίας, προ της ημερομηνίας λήξης της περιόδου αναφοράς, κλεισμένης οικονομικής χρήσης και αφορά το σύνολο των εσόδων της ελεγχόμενης οντότητας που προέρχονται από τις λειτουργικές της δραστηριότητες.

ΠΗΓΗ

 

Advertisement
Continue Reading
Advertisement

Trending