Τα αγκάθια στην εκτέλεση των δημόσιων έργων λόγω της οικονομικής και ενεργειακής κρίσης αλλά και λόγω των αντιδράσεων.
Μεγάλη ανησυχία για τα προβλήματα που προκύπτουν στην εκτέλεση των δημόσιων έργων από την οικονομική και ενεργειακή κρίση, κανένα «πισωγύρισμα» από τις αντιδράσεις που έχουν εκδηλωθεί για τα έργα της νέας γραμμής 4 του μετρό στους σταθμούς Εξαρχείων και Ευαγγελισμού.
Σε αυτό το πλαίσιο κινήθηκαν χθες Κώστας Καραμανλής και Κώστας Μπακογιάννης, που οργάνωσαν «πανηγυρική τελετή» προκειμένου να συγχαρούν αλλήλους για τη συνεργασία τους και την υπογραφή μνημονίου συνεργασίας υπουργείου Υποδομών-Μεταφορών και Δήμου Αθηναίων.
Υπουργός και δήμαρχος υπέγραψαν το μνημόνιο που αφορά τους 7 από τους 15 σταθμούς που θα έχει η γραμμή 4 του μετρό (Αλσος Βεΐκου-Γουδή) και τις κοινές δράσεις που πρέπει να οργανωθούν μαζί με την «Αττικό Μετρό» στους χώρους αυτούς ώστε «τα έργα να επιβαρύνουν στο ελάχιστο την καθημερινότητα των πολιτών και η Αθήνα να μη χάσει ούτε ένα δέντρο, αντίθετα να φυτευτούν ακόμη περισσότερα». Πρόκειται για τους επτά σταθμούς (Κυψέλη, Δικαστήρια, Αλεξάνδρας, Εξάρχεια, Ακαδημία, Κολωνάκι, Ευαγγελισμός) που βρίσκονται μέσα στα όρια του Δήμου Αθηναίων, αλλά η συζήτηση επικεντρώθηκε σε δύο από αυτούς.
Για τον σταθμό Ευαγγελισμός, για τον οποίο εκδηλώθηκαν αντιδράσεις σχετικά με τους μεγάλους χώρους που καταλαμβάνει το εργοτάξιο και την απομάκρυνση πάρα πολλών δένδρων, μίλησε ο κ. Καραμανλής:
«Είναι πολύ σημαντικός και ο σχεδιασμός που έχουμε προχωράει κανονικά. Πρόκειται για σταθμό μετεπιβίβασης και εκεί θα συναντηθούν στην ουσία δύο γραμμές. Συνεπώς, θέλω να πω ότι αυτή τη στιγμή δεν υπάρχουν πισωγυρίσματα. Τα περισσότερα εργοτάξια και όλες οι πρόδρομες εργασίες έχουν ήδη πραγματοποιηθεί και ολοκληρωθεί. Και σε λίγο καιρό μπαίνει ο μετροπόντικας. Οπότε δεν υπάρχουν δεύτερες σκέψεις και το μνημόνιο που υπογράφουμε σήμερα αυτό καταδεικνύει».
Για τον σταθμό Εξάρχεια μίλησαν και οι δύο χωρίς να χάσουν την ευκαιρία να ξιφουλκήσουν κατά «πολλών» και «κάποιων». «Ο Δήμος Αθηναίων και το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη τα τελευταία χρόνια έχουν κάνει μια πολύ συντονισμένη προσπάθεια έτσι ώστε τα Εξάρχεια να μην είναι αυτό που πολλοί θεωρούν ότι είναι», είπε ο Κ. Καραμανλής. Πρόσθεσε ότι οι τοπογραφικές μετρήσεις έχουν γίνει, διαβεβαιώνοντας ότι «δέσμευση της κυβέρνησης και του ίδιου του πρωθυπουργού είναι ότι δεν πρόκειται να κάνουμε πίσω».
«Είναι πολύ ξεκάθαρο αυτό το οποίο κάποιοι επιχειρούν να κάνουν στα Εξάρχεια, όμως οι μάσκες έχουν πέσει», δήλωσε ο Κ. Μπακογιάννης: «Επιχειρούν -και αυτό είναι παγκόσμια πρωτοτυπία- να πολιτικοποιήσουν και να ιδεολογικοποιήσουν τον σταθμό του μετρό. Λες και υπάρχουν αριστερά ή δεξιά βαγόνια. Δεν μπορεί να επιτρέψει ο Δήμος Αθηναίων -όπως είμαι σίγουρος ότι δεν πρόκειται να επιτρέψει και η κυβέρνηση- να εργαλειοποιηθούν οι ζωές των κατοίκων των Εξαρχείων και οι ίδιοι οι κάτοικοι των Εξαρχείων να κρατούνται ως όμηροι για να εξυπηρετηθούν τα όποια μικροπολιτικά συμφέροντα ή ιδεοληπτικές θεωρήσεις», κατέληξε.
Οταν ο κ. Καραμανλής ρωτήθηκε για τον κίνδυνο αύξησης του κόστους των έργων λόγω του πολέμου και της οικονομικής κρίσης, δημοσίως δήλωσε ότι τέτοια προβλήματα θα αντιμετωπιστούν, επικαλούμενος προβλέψεις στους νόμους των δημόσιων συμβάσεων, όπως ο 4412.
Ομως, αργότερα, σε ιδιωτική συζήτηση, παραδέχθηκε ότι οι τιμές των υλικών έχουν εκτοξευτεί με την κρίση στην Ουκρανία και αυτό μπορεί να προκαλέσει ζητήματα ειδικά στα μικρότερα έργα, αφήνοντας αιχμές και κατά των μικρότερων εργολάβων που δίνουν μεγαλύτερες εκπτώσεις (υπενθυμίζεται ότι εκείνοι του είχαν ασκήσει και αυστηρή κριτική στη Βουλή για το νομοσχέδιο των «πρότυπων προτάσεων).